O echipă a Universității Tehnice „Gheorghe Asachi“ din Iași (TUIASI) a fost printre cele mai bune din Europa,ajungând în finala competiției NXP Cup 2017 cu o mașină autonomă, inteligentă, construită de către studenții Facultății de Automatică și Calculatoare.
Finala NXP Cup a avut loc la Munchen, Germania, după o serie de etape de precalificare desfășurate la nivelul mai multor țări din Europa. În urma acestora s-au calificat 19 echipe care au concurat între 27 și 28 aprilie, cu mașini inteligente, pe circuitele complexe realizate în landul Bavariei.
Dintre acestea, echipa Universității Tehnice s-a clasat pe locul al șaptelea. Aceasta nu este singura performanță a tinerilor care studiază la Iași – la aceeași competiție, în urmă cu patru ani, când mai avea loc o etapă după cea europeană, desfășurată la nivel mondial, studenții TUIASI au reușit să se claseze pe prima poziție, scoțând cel mai bun timp pe circuit într-o cursă la care au participat universități din întreaga lume.
„Acum șase – șapte ani, când au început să apară «primele computere pe roți», respectiv intelligent cars, companiile mari, producătoare de tehnologie, au făcut o mișcare ce și-a propus să introducă în universități anume elemente, materii, care, spuneau ei, peste ceva timp vor fi la ordinea zilei. Toată povestea acestea se finaliza la fiecare doi ani cu o competiție între universități în care studenții trebuiau să aplice elementele respective – un anumit tip de computer, de senzor, de motor, să dezvolte un vehicul inteligent la scară mică, care să se poată conduce singur într-un circuit, fără șofer”, a declarat conf. univ. dr. ing. Florin Pantilimonescu, cadrul didactic al Facultății de Automatică și Calculatoare care a coordonat echipa de studenți.
Studenților nu li se cere să dezvolte de unii singuri mașinile inteligente, să inventeze practic un astfel de vehicul de la zero, ci să îl construiască punând cap la cap o serie de componente ce le sunt puse deja la dispoziție, care să fie puse în mișcare de un algoritm conceput de ei astfel încât mașina rezultată să fie una inteligentă. Competițiile se asemănă la nivel de desfășurare cu cele din Formula 1 – sunt circuite construite care să testeze agilitatea mașinilor, viteza lor și capacitatea de a nu ieși de pe circuit. De aceea, explică conf. univ. dr. ing. Florin Pantilimonescu, multe dintre echipe nu ajung în clasamentul final fiindcă forțează timpi buni în clasament și mașinile lor părăsesc competiția.
„Am avut o echipă excelentă și pistele construite sunt foarte interesante. Este poate cea mai înaltă competiție inter-universitară pentru acest tip de tehnologie. Am concurat alături de cele mai bune universități din Europa sau Marea Britanie, iar pentru noi a fost o chestiune excelentă. România are un nume acolo și studenții au văzut că se pot compara cu cei de la Leeds sau de la Grenoble și nu sunt cu nimic mai prejos“, a adăugat cadrul didactic.
La etapa finală s-a calificat echipe din Franța, Germania, Italia, Polonia, Olanda, Elveția, Marea Britanie, Ucraina și România.