loader image

O echipă de studenți de la TUIASI a ajuns în finala concursului E.ON Energy Challenge

O echipă de studenți ai Universității Tehnice „Gheorghe Asachi“ din Iași (TUIASI) s-a calificat la etapa națională a concursului Energy Challenge, organizat de către compania E.ON România.

Cei patru studenți sunt în an terminal la specializarea Ingineria sistemelor electroenergetice, de la Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică și Informatică Aplicată (FIEEIA) a TUIASI, și au propus un proiect privind folosirea inteligentă a rețelelor electrice pentru încărcarea mașinilor viitorului – cele care vor funcționa cu energie electrică. În finală au ajuns nouă echipe din șase centre universitare. Studenții din Iași alcătuiesc echipa CUBiS (Cătălin Oloer, Andrei Popa, Silviu Boboc și Alexei Sănduleac), iar titlul proiectului lor este „Metodă inovativă de conectare a mașinilor electrice la rețelele electrice de tip smart”.

„Proiectul studenților se referă la conceptul «vehicle to grid», a cărui implementare va demara la nivel european în următorii ani. Studenții au propus un proiect în care se dorește o încărcare a acestor vehicule electrice în așa fel încât să nu existe perturbații în rețea, să se determine o eficientizare a consumului de energie electrică”, a declarat șef lucrări univ. dr. ing. Bogdan-Constantin Neagu, coordonator al echipei de studenți.

Practic, proiectul studenților propune o metodă de încurajare și de educare a oamenilor care își vor achiziționa astfel de mașini electrice cu privire la folosirea eficientă a energiei. Studenții propun o tarifare diferențiată a încărcării vehiculelor, în funcție de perioada zilei în care aceasta va avea loc. Astfel, noaptea, între 01.00 și 06.00, când rețelele sunt mai puțin solicitate, prețul pentru încărcarea de la stațiile specializate ar urma să fie mult mai redus decât tarifarea curentului furnizat consumatorilor casnici, calculat în kilowați pe oră.

„La momentul în care încarci mașina respectivă la vârf de sarcini, în timpul zilei, să spunem, când consumul și funcționarea rețelei este la nivel maximum, prețul să fie mai mare decât cel furnizat consumatorilor casnici. Însă dacă se încarcă aceeași mașină în «golul de noapte», între 1 și 6 dimineața, prețul energiei vândute prin punctele de alimentare să fie redus chiar și la jumătate. În felul acesta s-ar aplatiza curba de sarcină și ar exista o eficientizare energetică”, a explicat șef lucrări univ. dr. ing. Bogdan-Constantin Neagu. Scopul pe termen lung al proiectului este acela de a încuraja oamenii să achiziționeze mașini electrice și să le încarce pe timp de noapte pentru a nu suprasolicita rețelele de energie, obiectivul final fiind protejarea mediului înconjurător prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon produse de autoturismele ce funcționează pe bază de benzină și motorină.

La ediția de anul trecut, organizată la Cluj-Napoca, două echipe ale TUIASI au luat premii în finala competiției Energy Challenge. Echipa Electro Elite, formată din studenții Ciprian Panaite și Andrei Roman, a obținut premiul al III-lea, în timp ce echipa Green Team, formată din studenții Andrei Nistorescu și Răzvan Pricope – mențiune. Ambele echipe au fost coordonate de către șef lucrări univ. dr. ing. Bogdan-Constantin Neagu.

Conform reprezentanților E.ON România, echipele finaliste vor participa între 27 februarie – 3 martie 2017, la Târgu Mureș, la un training specializat – Energy Challenge Academy, unde le vor fi oferite mai multe informații despre piața de energie din România. Acolo, echipele care au ajuns în finală își vor putea dezvolta propunerea cu care s-au înscris în concurs, lucrând cot la cot cu diferiți specialiști în domenii tehnice și resurse umane. Marea finală va avea loc în aprilie, la Târgu Mureș, unde vor fi desemnate cele mai bune trei proiecte înscrise în concurs, premiile totale puse la bătaie sunt în valoare de 4.000 de euro.

Mai jos, cele două echipe care au fost premiate anul trecut.

TUIASI Logo
Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi Iaşi
TUIASI este printre primele instituții de învățămînt superior de profil tehnic din țară și se încadrează în categoria universităților de cercetare avansată și educație.