Studenții Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași au început să construiască un nou monopost de curse, după ce au fost admiși până în prezent la trei curse de „Formula Student”, ediția 2022. După ce în perioada pandemiei competiția a fost suspendată, profesorii și studenții de la TUIASI vor participa anul acesta, începând cu luna iunie, la cursele organizate în Italia, Olanda și Croația. Aceștia s-au înscris și la etapa din Spania, dar rezultatele nu au fost încă anunțate.
Înscrierea la astfel de întrecere sportivă nu presupune doar abilitatea de a construi o mașină de curse conform tuturor instrucțiunilor. Studenții au intrat în competiție cu alți tineri din toată lumea, le-au fost testate cunoștințele de inginerie, motorsport, dar și de cultură generală. Deja au fost achitate taxele de aproximativ 2.000 de euro, fără TVA, pentru a participa la primele două curse: din Olanda și Italia.
„Se construiește monopostul, am început treaba, respectăm regulamentul fiindcă până la competiție vom avea o serie de termene interimare. Trebuie să depunem documentațiile între timp, fiindcă este în principal un concurs de inginerie, nu doar unul sportiv. Sunt mulți pași de făcut până la «ziua mare», când mergem la competiție, dar sperăm să ne încadrăm în toate termenele”,
a declarat conf. univ. dr. ing. Ciprian Ciofu, cadru didactic la Facultatea de Mecanică și unul dintre coordonatorii echipei „Formula Student”
Competițiile în sine constau în probe statice și probe dinamice. Sunt unele exclusiv de inginerie, care presupun susținerea proiectului în fața comisiei, formată din ingineri de la cele mai cunoscute companii de profil din lume, precum Lamborghini, Ferrari sau Maserati. Alte probe vizează siguranța monopostului, inclusiv un „tilt test” în care mașina e înclinată la 60 de grade cu tot cu pilot înăuntru, pentru a vedea dacă aceasta se răstoarnă. Sunt probe de zgomot, de frânare, iar dacă toate acestea sunt trecute cu brio are loc competiția sportivă, în care echipa concurează pe circuit cu monospostul creat alături de alte echipe din toată lumea.
Echipa „Formula Student” de la TUIASI e alcătuită din 18 membri, majoritatea din anii al II-lea sau al III-lea, dar sunt și studenți din an terminal de la licență, cât și din anul I. Majoritatea tinerilor sunt de la Facultatea de Mecanică, dar sunt în echipă și tineri înmatriculați la Facultatea de Construcții de Mașini și Management Industrial, cât și de la Facultatea de Electronică, Teleomunicații și Tehnologia Informației.
Pentru a construi un monopost care să concureze pe aceleași trasee precum celebrele mașini de Formula 1 este nevoie de un buget de minimum 15.000 – 20.000 de euro. Bani pe care echipa i-a obținut deja de la sponsorii tradiționali, care au susținut construcția de mașini de cursă și înaintea pandemiei. Concursul își propune să testeze și felul în care studenții pot gestiona și crea un plan de afaceri.
„Pe lângă partea de inginerie avem și prezentarea unui plan de afaceri: se consideră exercițiu de lucru, echipa este o firmă care face acest monopost în 1.000 de bucăți pe an și creează un plan de afaceri pentru a vinde mașina. Aici pot intra în proiect inclusiv studenți de la Arhitectură, pentru că dincolo de planuri de investiții și alte elemente economice, trebuie să avem în proiect și construcția unei fabrici, care trebuie proiectată”
a mai precizat conf. univ. dr. ing. Ciprian Ciofu
Iar pasiunea tinerilor pentru proiect a rămas neschimbată, deși a existat această pauză de doi ani. Echipa de studenți este condusă de Liliana Rusu, team leader TUIASI Racing Team Formula Student. Mai mult, aceeași dedicare există și la cei de anul I, care nu au participat niciodată la o competiție similară.
„Pentru mine un astfel de proiect înseamnă multă pasiune, să merg la facultate cu gândul că mă dezvolt în primul rând, și apoi că fac ceva ce alții nu fac. Trezește speranța că se poate mult mai bine, dacă astăzi fac o sudură, mâine o voi face din nou și mai bine decât astăzi. Este un proiect mai greu decât credeam că o să fie, dar o luăm pas cu pas, ușor-ușor, și munca devine frumoasă. Suntem împărțiți pe departamente separate, totul e după un program pe care îl respectăm”
a precizat Andrei Bilbor, student în anul I la Facultatea de Mecanică a TUIASI
Construcția monopostului va mai dura până spre finalul primăverii, în luna mai acesta urmând să fie finalizat pentru a începe ultimele teste.