Reprezentanții Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași au fost invitați să susțină o prelegere marți, 19 februarie 2019, în cadrul primului eveniment organizat în capitala Moldovei cu ocazia preluării președinției Consiliului European de către România.
La conferința despre e-guvernare organizată de Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale la Palatul Culturii, ce a purtat denumirea „Moving towards digital communities”, TUIASI a fost invitată, prin rectorul instituției, prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, să expună o opinie și să răspundă la întrebările experților europeni în cadrul panelului de lucru „Connecting Communities”.
Din panel mai făceau parte Maria-Manuela Catrina, secretarul de stat de la Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, Frank Leyman, șeful diviziei de Relații Internaționale de la DG Digital Transformation, Federal Public Service Policy and Support, Justyna Orlowska, directorul programului polonez GovTech, Florin Cardasim, fondatorul companiei Strongbytes din Iași și Sven Rostgaard Rasmussen, de la Agenția Daneză pentru Digitalizare.
În discursul său, rectorul s-a referit la rolul pe care ar trebui să îl aibă școala, conducerea țării și comunitățile locale în conectarea la nevoile tinerilor de a se dezvolta, în contextul în care felul în care este structurată acum societatea nu este corelat cu lumea în care trăiesc tinerii – cea a informațiilor rapide și a interactivității.
Mă uit la tinerele generații de astăzi și la dificultatea pe care o au să creeze punți, poduri de legătură, între lumea în care trăiesc ei și cea pe care le-o oferim noi, ca societate. Tehnologia s-a sudat cu ADN-ul lor, cu bunele și relele care izvorăsc din asta. Născuți cu acces la informație nelimitată, nefiltrată, cu posibilități infinite de dezvoltare personală, tinerii au nevoie ca societatea să se plieze pe interesele lor: să-i ajutăm să-și înființeze companii online, fără birocrația ce pare înspăimântătoare pentru tinerii români care, așa cum ne arată studiile recente, spre exemplu, folosesc din ce în ce mai puțin scrisul de mână. Să le oferim consultanță de carieră: să îi ajutăm de la vârste cât mai mici să înțeleagă ce înseamnă responsabilitatea socială, ce oportunități au, cum să-și folosească talentele”
a spus prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval
Acesta a punctat și faptul că școlile trebuie să se adapteze și să fie ajutate în acest sens pentru a oferi cele mai noi tehnici de predare prin folosirea tehnologiilor de vârf existente pe piață. Din acest punct de vedere, rectorul a menționat că au trecut vremurile în care profesorii veneau și umpleau table întregi cu formule pe care studenții trebuiau să le memoreze, iar procesul didactic trebuie să devină unul participativ, la care tinerii să poată contribui în mod activ. În acest sens, prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval a punctat câteva dintre proiectele pe care le desfășoară în aceste momente pentru a-i încuraja pe tineri să devină antreprenori și să-și dezvolte propriile idei de afaceri, de la centrul ultra-modern de învățare pentru reducerea abandonului școlar, până la proiectul AntreprenorIng, care presupune renovarea a 11 laboratoare în care cei peste 500 de studenți să poată urma cursuri de specialitate pentru a-și deschide propriile afaceri.
„Încercăm să găsim soluțiile în condițiile în care, în România, învățământul superior nu are încă finanțarea de care ar avea nevoie, să ținem pasul cu tehnologiile și să nu-i dezamăgim pe tinerii care se înscriu la cursuri la cele 11 facultăți ale Politehnicii ieșene. Am descoperit, din spatele catedrei, că în ciuda faptului că tinerii noștri răzbesc cu brio prin tăvălugul informațional pe care-l aduc noile tehnologii, nu ies mai puternici din interacțiunea aceasta, iar încrederea le este foarte firavă. Odată ce le-ai încălcat-o, e greu să-i mai câștigi de partea ta din nou”
a completat prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval
Înaintea conferinței de e-guvernare care a avut loc marți, 19 februarie 2019, la Palatul Culturii, delegația de peste 20 de experți europeni a vizitat luni cinci dintre cele mai performante laboratoare ale Universității Tehnice și au asistat la o prezentare a istoriei Politehnicii ieșene și a principalelor direcții din cercetare.